Se upp för vilseledande ord och bilder

Djurskydd är ett mervärde. Ju mer medvetna konsumenterna blir om hur djuren har haft det, desto mer kommer marknadsföringen att trycka på djurskyddsargument.

Var vaksam! Här är fem råd för dig som funderar på att köpa produkter från gris, inspirerade av vår norska systerorganisation Dyrevernsalliansens nya rapport.

Genom text och bild på förpackningar och i annonser kan kunden få intryck av att djurhållningen har varit på ett sätt som inte alltid stämmer in på verkligheten.

Kontrollera om det finns bilder på grisar som rör sig utomhus i naturen på förpackningen eller i annonsen, så att lantbrukaren som håller djuren verkligen är Krav-märkt, där bete under sommaren är ett krav, eller att grisarna trots att regelverket inte kräver det får gå ut. Endast en procent av alla Sveriges grisar kommer ut på betesmarker under sommaren. De flesta får stå inne.

Se upp med generella påstående som ”Våra grisar är glada”. Det är svårkontrollerat och säger inte så mycket om vilka djurskyddsförhållande de levt under i verkligheten.

Se upp så att inte reklambilden visar enstaka exempel medan det stora flertalet av lantbrukets djur hålls på annat sätt.

Var vaksam så att reklamtexten inte lyfter fram något som inte är unikt för denna gård utan är ett lagkrav! Exempelvis: Våra djur får inte antibiotika i förebyggande syfte.
Inga grisar i Sverige får det, enligt svensk lagstiftning, så just dessa djur har varken haft det bättre eller sämre än andra som fötts upp och hållits i Sverige.

Kom ihåg att texter som handlar om hur landskapet ser ut där gården ligger ”de kalkrika jordarna” eller ”en smak av” inte nödvändigtvis betyder att djuren har fått vara ute i landskapet, utan egentligen bara berättar att lantgården ligger där. Kontrollera extra noga hur det verkligen förhåller sig om du stöter på sådana texter.

Källa: Dyrevernsalliansens rapport Grönnvasking eller dyrevelfärd.